Slow Carb

NU har jag en Viktblogg - igen...
 


(Hur kunde jag vara så dum att jag slutade blogga på hemsidan?)

Efter över 15 år i hälso- & viktbranschen har jag en blogg - igen. Efter 10 år som bloggare flyttade jag min blogg till Facebook. Men det var helt FEL beslut.

NU vet jag att man ska ha en blogg på en plattform som man ÄGER - alltså på hemsidan. Så nu börjar jag om, igen.

Jag skriver för DIG som är 40+, som har bantat i över 10 år och som lägger på dig lite mer varje år. Du som har bantat med kalorimodellen (mindre kalorier och mer motion), för nu du kan glömma BÅDA och äta dig MÄTT (och gå ner i vikt). Du kommer att bli av med sötsuget på några dagar och du kommer att gå ner i vikt. Dessutom så kommer du (troligen) att Må bättre. Många av mina kunder säger att de är lika glada för att de mår bättre, som att de går ner i vikt. 

Och när de berättar att de har gått ner 8 kg, 10 kg, 14 kg, 17 kg... då blir jag så lycklig! För jag vill att du ska lyckas med din viktminskning. 

Min blogg kommer att handla om mina 8 Vikt- & Hälsoområden - de hälsoområden som påverkar din VIKT. De är:
1. Hormoner & kroppsformer
2. Sockerkänslighet & volymätare
3. Maten & måtten
4. Vad du Tror & Tänker
5. Stress & Sömn
6. Motion & Styrka
7. Periodisk fasta & andra tips
8. Magbakterierna & immunförsvaret


(Jag älskar körsbär!)


Eftersom jag vill ge råd som är uppdaterade (som gäller NU) så kommer du INTE att höra NÅGOT om (kalorier) här. Jag sätter dem i en parentes så du är helt med på att det INTE är kalorier du ska ha fokus på - det är kolhydrater. 

Idag äter många personer SOCKER och andra SNABBA kolhydrater. Men det är de LÅNGSAMMA du bör äta mest av. Och det är våra underbara grönsaker. Gå inte på dieter som tar bort kolhydraterna - för det är i dem som du hittar HÄLSAN. Grönsaker har 10 BRA faktorer (!) och ju mer du äter desto bättre.

Så det är INTE Low Carb (lite kolhydrater) som jag tror på, utan Slow Carb (långsamma kolhydrater) som jag tror på. Och skillnaden är viktig. För du behöver minst 5 portioner grönsaker & frukt (i den ordningen) för att må riktigt bra.
Hur mycket grönsaker äter du?


(Mina favoriter - lök, vitlök, tomater, paprika, örter...)

Det innebär att du inte behöver vara rädd för fett. Speciellt inte de mest hälsosamma fetterna omega 3, olivolja, kokosolja och ev. rapsolja. Inte för smör eller grädde heller - som är naturliga fetter (i rimliga mängder). Så lite bär och grädde till efterrätt ibland är toppen.

Men allt det här kommer jag att skriva mer om och mycket mer...

Vi hörs snart!

Har du frågor eller funderingar - hör av dig till mig!